12% groei in e-mail en social media integratie
Ieder jaar brengt Econsultancy een e-mail marketing benchmark uit, gebasseerd op een enquete onder engelse e-mail marketers. De Econsultancy Email Marketing Census 2012 telt dit jaar 83 paginas.
De twee meestgebruikte E-mail Service Provider diensten zijn Meten & Analyse (70%) en Personalisatie (61%). Dit houdt dus ook direct in dat 30% van de e-mail marketeers zijn e-mail marketing statistieken niet meet via hun e-mail marketing tool.
E-mail Service provider diensten
Hieronder een overzicht met de diensten die door de e-mail marketeers worden gebruikt. De grootste toename ten opzichte van vorig jaar is te zien in e-mail campagne optimalisatie (+13%) en social media integratie (+12%).
Toename gebruik e-mail en social media integratie
De toename van 12% in het gebruik van Social Media integratie diensten is geen grote verassing. Er is veel intressese en potentieel op het snijvlak van e-mail en Social media. De eerste stap die e-mailmarketeers hierin nemen is vaak het plaatsen van “share to Social” buttons in de mail. Hoewel dit ook onder de kop “Social media integratie” valt is verre van een volledige Social media integratie.
De integratie van E-mail en social media (en andere kanalen) kan veel verder gaan, zowel qua techniek als marketing. Om zo multi-channel communicatie echt te verbeteren. Een voorbeeld is inzet van social sign-up in plaats van het normale inschrijfproces.
Social sign-up maakt het makkelijker voor mensen om zich in te schrijven voor een e-mail nieuwsbrief en daarmee het het inschrijf percentage verhoogd en het mogelijk is om direct ook de link met social media profielen op persoonsniveau te maken.