200% hogere conversie met geautomatiseerde event driven e-mail campagnes
Het is geen verassing dat conversie op geautomatiseerde event driven e-mail campagnes een hogere conversie hebben dan die zonder automatisering. Eloqua deed een driejarige analyse en vergeleek de campagnes zonder event driven campagnes versus de campagnes die wel gebruik maken van lead nuturing e-mails.
- Geautomatiseerde Event driven e-mail campagnes hebben een 200% hogere conversie ratio.
- De conversie ratio’s van event driven e-mail zijn in de afgelopen drie jaar 30% afgenomen, in tegenstelling tot de “batch and blast” e-mails welke een grotere afname zagen.
Volgens het onderzoek de oorzaak van deze grote verschillen in conversie percentages dat Timing een van de belangrijkste elementen is om e-mail marketing te personaliseren. Het versturen van e-mail gebaseerd op de tijdslijn van de koper zorgt ervoor dat de koper een hogere interesse heeft in de content die je verzendt. In veel gevallen is het vandaag de recentheid die de relevantie bepaald.
Voorbeelden van Event driven geautomatiseerde campagnes:
Free trial: Nog steeds bulk e-mails aan het sturen naar iedereen die een gratis preview versie heeft aangevraagd? Met een geautomatiseerde follow up campagne verhoog je al snel de conversie.
Evenementen en webinars: Doe je nu een handmatige follow up naar iedereen die geregistreerd heeft voor een webinar? E-mail campaign automation kan het gehele process van uitnodiging tot opvolgmails stroomlijnen. Ook voor degenen zie uiteindelijk niet de webinar hebbe gevolgd.
Cross-sell en Up-sell: Het vooraf definiëren van campagnes gebaseerd op product aankopen of gebruik, zorgt ervoor dat je zowel gebruik kan maken van passende cross sell en up sell mogelijkheden. Op deze manier hoeft een email marketeer ook niet keer op keer handmatig de klant segmenten en gedrag te segmenteren, maar heeft hij wel de efficiëntie van deze manier van lead nurturing.
Product vernieuwing: Het vernieuwen van abonnementen en producten is big business. Gemiddeld is het veel goedkoper om een huidige klant te behouden dan een nieuwe aan te trekken. Met geautomatiseerde event driven campagnes getimed ronom de vernieuwings datum kun je een flinke boost geven aan loyalty.
Geautomatiseerde event driven E-mail Campagnes maken marketing werkzaamheden schaalbaar en creëren efficiënte, herhaalbare processen, zodat de e-mail marketeer zich kan richten op optimalisatie van de e-mail campagnes.
Bron: Eloqua’s Chart of the Week: Conversion Rates Stay Up with Automated Campaigns