Abandonned shopping cart e-mails
Een abandonned shopping cart e-mail wordt verstuurd naar bezoekers die producten in hun online winkelmandje laten liggen. Deze verlaten winkelwagen e-mails hebben een zeer hoger ROI vergeleken met reguliere e-mails. Online retailers gebruiken vaak abandonned shopping cart tactieken, dat is niet zo vreemd, want deze event driven e-mails zorgen voor extra verkopen tegen relatief lage kosten.
Abandonned shopping cart e-mail statistieken
19% van de Internet Retailer top 1000 zet 1 of meer verlaten winkelwagen emails in – Listrak “Shopping cart abandonment review and look book ” (2013)
48% vindt email herinneringen van items in de winkelwagen hulpvol. – Bronto & Magento “Why we don’t buy: Consumer Attitudes on Shopping Cart Abandonment” (2013)
Voor shoppers die af en toe kopen, werkt het bieden van een korting (aangegeven door 47%) het beste om de aankopen te stimuleren in verlaten winkelwagen e-mails. Het laten zien van product afbeeldingen wordt door 44% aangegeven. – Bronto & Magento “Why we don’t buy: Consumer Attitudes on Shopping Cart Abandonment” (2013)
35,8 procent wil in 2013 extra investeren in cart abandonment e-mails – Strongmail – “2013 Marketing Trends Survey”
Meer retailers sturen een serie van 3 verlaten winkelwagen e-mails, het aantal nam met 207% toe – Listrak “Shopping cart abandonment review and look book ” (2013)
Klanten geven gemiddeld 55% meer uit als ze kopen via een verlaten winkelwagen e-mail, dan als ze direct kopen. – SeeWhy Research (2011)
Er wordt 17 procent minder vaak korting gegeven in de eerste verlaten winkelwagen e-mail dan voorgaand jaar – Listrak “Shopping cart abandonment review and look book ” (2013)
Verlaten winkelwagen e-mails zorgen voor 20 keer zoveel transacties en omzet dan standaard e-mail campagnes. – Experian “The remarketing report” (2010)
13% van de 100 onderzochte merken verstuurde ten minste één verlaten winkelwagen e-mail, 5% verstuurde meerdere mails. –Bronto “From Abandon to Conversion” (2012)
Gemiddeld werd de verlaten winkelwagen mail na 30 uur ontvangen, de snelste na 45 minuten en de langzaamste na 3 dagen. – Bronto “From Abandon to Conversion” (2012)
80% van de retailers past hun verlaten winkelwagen email aan voor de feestdagen – SRS & Bronto “Marketers’ Plans & Expectations for the Holiday Season” (2012)
19% past ook het design van hun verlaten winkelwagen email e-mail aan voor de feestdagen – SRS & Bronto “Marketers’ Plans & Expectations for the Holiday Season” (2012)
77% van de merken gebruikte een customer service insteek in hun onderwerpsregels van de verlaten winkelwagen mails, zonder incentive of korting. – Bronto “From Abandon to Conversion” (2012)
Slechts 30,7% van de retailers verstuurt een verlaten winkelwagen (abandoned cart) e-mail. – Epsilon “Abandoned Shopping Cart Email Strategies Report” (2011)
32,3% van de retailers die een verlaten winkelwagen e-mail verstuurt, doet dit binnen 72 uur. – Epsilon “Abandoned Shopping Cart Email Strategies Report” (2011)
16,1% stuurt een serie met meer dan 1 verlaten winkelwagen e-mail. – Epsilon “Abandoned Shopping Cart Email Strategies Report” (2011)
84% van de verlaten winkelwagen e-mails, wordt binnen 24 uur na verzending geopend en 99% binnen een week – Experian CheetahMail (2010)
52% van de transacties door een verlaten winkelwagen e-mail gebeuren binnen een dag en 74% binnen drie dagen.- Experian CheetahMail (2010)
Over Abandonned shopping cart e-mails
Abandonned shopping cart e-mails zijn een bijzonder type event driven email. De verzending gestart doordat een bezoeker producten wel in zijn winkelmandje stopt, maar niet afrekend. Het is daarbij ook direct een transactionele e-mail, die in het aankoopproces een belangrijke rol kan spelen.