De invloed van Gmail Inbox tabs op het openpercentage

Jul 24, 2013   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

Gmails publiceerde een blogpost over hun nieuwe inbox met tabbladen op 29 mei. Vanaf toen was het al mogelijk om vrijwillig de nieuwe tabs te gaan gebruiken. Een paar weken terug werd begonnen met het standaard uitrollen van de tabs voor iedereen in de stijl van “of je het nu wil of niet”. Maar welke invloed heeft dit nu op de resultaten en openpercentages van e-mailcampagnes?

Commerciële e-mails gaan naar de Promotions tab

Met de tabs worden commerciële e-mailings naar het promotions tab verplaatst in plaats van deze te tonen in de Primary tab, de hoofdInbox. Sommige e-mailmarketeers zijn op zoek gegaan naar een manier om toch in de Primary tab terecht te komen, maar dat lijkt niet erg vruchtvol. De enige manier die zeker zou werken is als een gebruiker zelf de mail naar de Primary tab verplaatst.

Hieronder de promotievideo van Google over de nieuwe Gmail inbox.

Er is wat ons betreft weinig twijfel waarom Gmail deze stap heeft gemaakt. Langzaamaan komen er advertenties bovenaan de Promotions tab te staan.

De invloed van Gmail tabs op het openpercentage

Maar de grote vraag is nu, welke invloed hebben de Gmail tabs? Mailchimp maakte een analyse op basis van openpercentages over de afgelopen weken bij Gmail. De week na aankondiging waren de openpercentages iets hoger, vermoedelijk omdat mensen het nieuwe speeltje wilde uitproberen.

Er is natuurlijk wat af te dingen aan deze analyse: Het is te vroeg, mensen zijn nog niet aan de Gmail tabs gewend, er wordt geen vergelijking gemaakt met de open trends van niet-Gmail gebruikers, de adoptie van de tabs bij Gmail is niet bekend. Maar een goede zet van Mailchimp om deze analyse te maken. Laten we eens kijken naar de resultaten

Voor de tabbladen lay-out, waren de open rates van Gmail al 15 weken boven de 13%, waar ze nooit onder gingen tenzij er speciale dagen in het verschiet lagen, bijvoorbeeld de week van Valentijnsdag openen de Gmail gebruikers gemiddeld 12,5% van hun commerciële e-mail. De gemiddelde e-mail openpercentages tussen Kerst en Oud en Nieuw zijn nog lager: 10,5%.

Nu kijkend naar de data voor en na de Gmail tabs zijn de openpercentages gedurende 3 opeenvolgende weken lager. Dit gedrag is afwijkend.

Als vroege indicator lijkt het nog niet erg alarmerend, maar het lijkt erop dat de Gmail tabs een lagere openratio tot gevolg hebben, zoals verwacht. Maar hoe zit het met de doorpercentages en conversie? Kijk ook eens naar je eigen statistieken of er een afwijking in Gmail opengedrag is en houdt ze goed in de gaten!

Leave a comment