De SPAMklaagmuur; hoe vaak drukken ontvangers op de spamknop?

May 17, 2013   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

E-mail engagement wordt een steeds belangrijker element voor aflevering in de inbox Tegelijkertijd blijven spamklachten overduidelijk een belangrijke rankingfactor voor deliverability. Iedere ISP gaat anders om met spamklachten. ISPs gebruiken spamklachten zeker om te bepalen of jouw berichten in de inbox of in de spamfolder terechtkomt, of zelfs geheel geblokkeerd worden.

Volgens Silverpop, dat hun spamklachtcijfers in het “2013 email marketing metrics benchmark study” rapport op heeft genomen, is er een magische grens van één of twee klachten per duizend waar je in het algemeen niet overheen wil gaan.

Spamklacht statistieken

We zien dat in het hoogste kwartiel over alle verschillende branches en landen heen, ongeveer 1 klacht per 10.000 ontvangers hebben. Het onderste kwartiel heeft zelf 2 klachten per 1.000 mails hebben. Dit betekent dat deze dus allemaal enige invloed van spamklachten op hun deliverability mogen verwachten.

De landen geclusterd in Europa, Midden Oosten en Afrika (EMEA) doen het veel beter. Ze hebben lagere percentages spamklachten dan in Amerika. De APAC doet het zelfs nog beter met een gemiddelde van 0.05%. Van de branches, zien we dat de travel en reisbranche gemiddeld de grootste moeite heeft om mensen van de spamknop weg te houden.

Monitoren en voorkomen van spamklachten

Het actief monitoren van het aantal en de percentages spamklachten voor iedere email is nog steeds een belangrijke taak voor de e-mailmarketeer. De spamklachten kunnen door middel van het instellen van e-mail feedbackloops vanuit een aantal ISPs worden teruggekoppeld, zodat in ieder geval de klagers direct geen e-mail meer ontvangen en ook in jouw bestand worden geblokkeerd.

Daarnaast is het van belang om een altijd werkend en eenvoudig afmeldproces te hebben, als het niet mogelijk is om af te melden zijn ontvangers eerder geneigd om op de spamknop te drukken.

Bron:Silverpop – “2013 email marketing metrics benchmark study” (2013)

Leave a comment