DM Barometer Email 2012 – Geen fabels maar feiten over e-mail
De DDMA heeft samen met NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing de DM Barometer E-mail Marketing (2012) uitgebracht. Het is de tweede editie van de benchmark speciaal gericht op e-mail marketing. Met een aantal interessante bevindingen.
Het budget voor e-mail marketing stijgt licht
Bij bijna de helft van de organisaties (50%) is het e-mail marketing budget in 2012 gelijk aan het budget voor e-mail marketing in 2011. 41% van de organisaties geeft aan dat het budget is gestegen, bij 9% is het budget gedaald. Dit is een lichte stijging, ter vergelijking zijn de bugetten van social marketing (54%) en search enging marketing (46%) sterker gestegen.
Kwaliteit verzendlijst nog steeds het belangrijkst voor Deliverability
Bij het behalen van de beste deliverability van e-mail marketing boodschappen is een kwalitatieve verzendlijst nog steeds de meest belangrijke factor(4,1 op de schaal van 1- 5). De snelle stijgers “engagement” en “opmaak en content mailing” volgen bijna direct met een score van 4.0 . Die zijn beide flink gestegen ten opzichte van 2011.
Combinatie E-mail en social media vaker ingezet voor groter bereik
E-mail en social media worden in 2012 nog vaker gezamenlijk ingezet tijdens een campagne. In 2011 werden de beide marketingkanalen door 62% gecombineerd, in 2012 is dit toegenomen tot 70%. Het genereren van een groter bereik is daarbij het hoofddoel en wordt door 69% genoemd, dit was vorig jaar 60%. Het werven van fans en volgers is met 45% het tweede doel.
CRM is de toekomst voor relevante E-mail marketing
Interessant is dat 89% van de deelnemers het eens is met de stelling “Customer Relation Management is de toekomst voor relevante (e-mail)communicatie.” CRM heeft daarmee zijn glans nog niet verloren. Overigens is bij de meeste organisaties (61%) het CRM-systeem of centrale database niet gekoppeld aan een e-mail marketing platform. Bij 39% is dit wel het geval.
Segmentatie van e-mail marketing is de belangrijkste innovatie
61% vindt segmentatie van e-mailings op basis van profiel of interesse de meest belangrijke innovatie voor zijn / haar organisatie. Deze is evenals in 2012 de koploper, maar wel gegroeid van 41% in 2011!
DM Barometer Special E-mail
Dit zijn enkele resultaten uit de DM Barometer ‘Special – Geen fabels maar feiten over e-mail – Editie 2012‘. De editie van vorig jaar is tevens te downloaden via de kennisbank van de DDMA.
(bron: DDMA.nl)