E-mail marketing benchmark: is jouw e-mail Best of Class of ben je een Laggard?
Het eerste waar een marketeer naar op zoek gaat bij een e-mail marketing benchmark: de (gemiddelde) e-mail marketing statistieken. Het liefste vind je de e-mail marketing statistieken per branche en dan ook van de Nederland markt. Andere branches hebben ook andere statistieken. Redenen hiervoor zijn ander consumenten gedrag en het verschil in de typen e-mailings die worden verzonden, ook met verschillende frequentie.
Overzicht van e-mail statistieken per branche
De Amerikaanse e-mail marketing automation provider Eloqua heeft een overzicht gemaakt van de e-mail statistieken per branche. Interessant is de verdeling per branche, maar ook dat de cijfer opgedeeld zijn in kwartielen. Deze onderverdeling geeft veel genuanceerder beeld en meer inzicht in de daadwerkelijke data die achter de percentages ligt.
Best of Class versus Laggards
In deze e-mail benchmark wordt er gekeken naar de best en slecht presterende bedrijven. Dit is soortgelijk aan de indeling van EASE e-mail marketing analyse. Het verschil is bij de EASE, dat je kijkt naar de activiteit binnen je eigen bestand, maar bij een E-mail marketing benchmark zoals die van Eloqua, gekeken wordt naar de e-mail opens, e-mail kliks en klik to open van concurrenten. In het overzicht zie je het verschil tussen de prestaties van de beste e-mailers (best in class), de gemiddelden (average) en de slecht presterende e-mailers (laggards).
Beter presteren dan de benchmark
Vaak worden alleen de gemiddelde statistieken per branche gerapporteerd. Degenen die het slechts presteren halen het gemiddelde flink naar beneden. Zie in de grafiek het verschil. Klik ratio’s in de branche communicatie en media zijn voor de Best in Class 4.5%, terwijl ze voor de laggards slechts 0.3% is! Dit maakt het (te?) makkelijk om boven de benchmark te presteren.
In de E-mail benchmark doet de financiële sector het goed
De financiële sector doet het goed. Veel financiële dienstverleners met name in Asset Management hebben een focus op het vergroten van loyalty in hun netwerk van financieel adviseurs, waar ze al erg bekend zijn. Verder geven de onderzoekers aan dat in de e-mail marketing van financiële dienstverleners vaak een uniek IP adres en hun eigen domein (nieuwsbrief@onsbedrijf.nl) wordt gebruikt om te verzenden, wat vertrouwen wekt en kan helpen met de deliverability.
Haal best practices uit andere branches
Volgens de onderzoekers zijn benchmarks een goede manier om te bepalen hoe een bedrijf het doet in hun eigen branche. Maar vergeet niet dat de grootste innovatieve sprongen komen door het kijken naar trends uit andere industrieën. En dan de eerste te zijn om deze best practices in de eigen marketing te verwerken. Dus kijk ook vooral verder dan de eigen branche en directe concurrenten voor inspriratie en best practises.
Bron: Eloqua Benchmark data Jan-Nov 2012