E-mailmarketing statistieken uit de culturele sector
Als één van de grootste Nederlandse e-mailmarketing providers in de culturele sector heeft EM-Cultuur een duidelijk zicht op de verzend-, open- en klik statistieken van culturele e-mailcampagnes. Net als vorig jaar presenteren zij de bevindingen over 2014 in een infographic.
Met deze infographic proberen we marketeers te helpen met vragen als:
Is donderdag nou wel een goede dag om mijn nieuwsbrief te verzenden?
Is een openingspercentage van 30% normaal?
Waarom klikken er zo weinig mensen door naar de website?
Wanneer leest men mijn nieuwsbrief?
Omvang van de e-mailings
De meeste culturele e-mailcampagnes hebben een omvang van tussen de 1.000 en 5.000 adressen. Ten opzichte van 2014 zijn e-mailcampagnes gerichter verzonden, dit is ook te zien aan het stijgende openingspercentage.
Openpercentage
De cijfers zijn gebaseerd op meer dan 4.000 culturele e-mailcampagnes die in 2014 zijn verzonden met de e-mailmarketing applicatie Mailinglijst. Er zijn meer dan 15 miljoen mails verzonden met een bouncepercentage van 0,4%, een duiding van de e-mailreputatie van de afzenders. Het gemiddelde openingspercentage is 35%, dat is een lichte stijging ten opzichte van van vorig jaar. Van de personen die de mails hebben geopend, heeft 15% doorgeklikt.
Populairste dag en tijdstip om te verzenden
De meest populaire dag om te mailen is donderdag, 30% van alle e-mailcampagnes wordt op deze dag verzonden. Best opvallend is dat woensdag ook populair is bij culturele marketeers, gevolgd door de dinsdag. In het weekend worden nog relatief weinig culturele e-mailcampagnes verzonden.
Als we kijken naar het verzendtijdstip dan worden de meeste (38%) e-mailcampagnes verzonden tussen 15.00 en 18.00 uur. Voor 09.00 uur en na 21.00 uur worden er bijna geen e-mailcampagnes verzonden.
Betreffende het open snelheid kan geconcludeerd worden dat 28% van de ontvangers de mailing al binnen een uur heeft geopend. Binnen 8 uur heeft ruim twee derde (68%) de mailing al gelezen. En als we het open tijdstip verder analyseren zien we dat veel mailingen eind van de middag worden gelezen, met een piek tussen 16.00 en 17.00 uur.
Door Jasper Zijp van EMcultuur.