E-mail Barometer; de stand van e-mailmarketing in België
Waar staat e-mailmarketing binnen de Belgische marketingstrategie? Met het jaarlijks nationale Email Barometer rapport zoekt Flexmail uit hoe Belgische bedrijven momenteel omgaan met e-mailmarketing. Het Email Barometer rapport brengt de strategie van Belgische e-mailmarketeers in kaart en legt de trends en verwachtingen binnen het Belgische e-mailmarketing landschap in 2014 bloot.
E-mailmarketing doelstellingen van Belgische bedrijven
Email Barometer rapport van Flexmail zijn onder andere de e-mailmarketing doelstellingen van Belgische bedrijven onderzocht.
Contacten informeren over wat er leeft in het bedrijf blijft een belangrijk doel (21% voor B2B, 17% voor B2C). Maar respondenten spelen ook in op verschillende aspecten van e-mailmarketing om er op langere termijn meer uit te halen door relaties op te bouwen met bestaande contacten (15% voor B2B, 14% voor B2C), serviceberichten te stroomlijnen (4% voor B2B, 7% voor B2C) en door het werken aan brand awareness (13% voor B2B, 8% voor B2C).
Deze tactieken zullen op langere termijn ook meer sales genereren, maar Belgische e-mail marketeers focussen ook op onmiddellijke sales kansen door het aankondigen van promoties (10% voor B2B; 15% voor B2C), meer sales genereren (18%) en meer verkeer naar de website genereren (17% voor B2B, 20% voor B2C).
Verschillende typen e-mailberichten in de lift
Belgische e-mail marketeers veranderen hun aanpak voor 2014. Gewone nieuwsbrieven zijn nog steeds het meest populair (17% in 2013 vs 16% in 2014), maar bijna alle type e-mailberichten vertonen stijgingen in de verwachtingen voor 2014, vooral in B2B markten. Het is interessant om te zien dat er veel verschillen zijn in B2B en B2C markten. In B2B zijn uitnodigingen (13%), promotionele berichten (11%) en berichten met productinformatie (11%) het populairst. In B2C markten staan promotionele berichten (14%), berichten met productinformatie (12%) en enquêtes (12%) in de top 3.
Responsive Design in opkomst
Responsive design was een van de nieuwe trends binnen e-mailmarketing in 2013. Belgische bedrijven begonnen zich aan te passen: 51% van B2B respondenten geven aan dat ze hun e-mail geoptimaliseerd hebben voor mobiele lezers, in vergelijking met 45% voor B2C.
Deze trend zal alleen maar belangrijker worden: van de bedrijven die hun berichten nog niet geoptimaliseerd hadden, geven 77% van B2B en 81% van B2C respondenten dat ze dat van plan zijn in 2014.
De Email Barometer kan hier bekeken worden.
Dit artikel is geschreven door Michelle Dassen, communicatie manager van Flexmail.