E-mail Benchmark 2015: een overzicht van de opvallendste e-mailmarketing ontwikkelingen

May 20, 2015   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

e-Village publiceerde recent de 12e editie (2015) van de E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien.

Zo blijkt uit de cijfers van dit jaar dat het merendeel van de unieke opens nog steeds op een desktop wordt gedaan in plaats van op een mobiele device. 89% van de ondervraagde marketeers geeft aan zich in 2015 massaal te richten op e-mailmarketing. En e-mailmarketing laat andere marketingkanalen als social media (28%) en SEO (59%) ver achter zich. In deze blogpost heb ik deze en enkele andere opvallende uitkomsten voor je op een rij gezet.

Over de E-mail Benchmark

Het e-mail Benchmark onderzoek is uitgevoerd door Email Service Provider e-Village en behandelt alle aspecten van het e-mailmarketingvakgebied. De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit ruim 3 miljard verzonden e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 bedrijven in Nederland. In totaal komen 17 verschillende branches aan bod. Hierdoor kun je als marketeer de resultaten in de benchmark altijd met je eigen situatie vergelijken. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business to business (B2B) als de business to consumer markt (B2C).

Populariteit e-mailmarketing neemt toe, social media neemt af

83% van de marketeers vindt e-mailmarketing in 2015 belangrijker binnen de marketingmix dan twee jaar geleden. 89% van de ondervraagden geeft zelfs aan zich in 2015 massaal bezig te houden met
e-mailmarketing en stelt daarvoor een e-mail marketingbudget van 250.000 euro beschikbaar (8%). Dit in tegenstelling tot social media dat in populariteit afneemt (28% versus 37% in 2014). Mobile marketing is verder gedaald, van 14% in 2014 en 10% vorig jaar naar slechts 9% dit jaar. En dat terwijl er drie kanalen gekozen mochten worden en de scores bij elkaar opgeteld dus geen 100% hoefden te zijn. Mobiele apps, de nieuwkomer van vorig jaar, is helemaal van de radar verdwenen (0%).

1_populariteit_email

Kantelpunt mobiele opens nog niet bereikt

In 2013 waren veel marketeers overtuigd dat in 2014 meer e-mails op mobiele devices zouden worden geopend dan op een desktop. Je zou dan ook verwachten dat in 2014 het kantelpunt tussen mobiele devices en desktop was bereikt. Maar niets is minder waar.

Ruim 45% van de unieke opens wordt op een mobiel device gedaan. Een flinke stijging ten opzichte van 34,6% in begin 2014, maar de opens op mobiele devices overtreffen nog steeds niet de opens op een desktop (55%). En dat is opvallend aangezien marketeers in 2014 nog verwachtten dat in 2015 het aantal unieke mobiele opens de desktop ruimschoots zou passeren. De verschillen in het aantal unieke mobiele opens van e-mails in de consumentenmarkt ten opzichte van zakelijke e-mails is erg klein. De gemiddelde mobiele open ratio voor consumentene-mails ligt op 12,31%, en voor zakelijke e-mails op 11,38%.

2_mobiele_email

Cultuur & entertainment branche heeft de meeste mobiele opens

In de E-mail Benchmark 2015 zijn opvallend grote verschillen in de mobiele opens per branche. De branches die de meeste opens op mobiel krijgen ten opzichte van de totale opens in de branche, zijn cultuur & entertainment (46,04%), zorg & welzijn (44,91%), telecom (43,12%) en travel (42,65%). Het verschil tussen mobiele opens en desktop opens is hier dus kleiner dan in andere branches.

email_branche

Belangrijkste uitdagingen en trends in 2015

De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2015 draaien om relevantie en conversie. Allereerst wil de marketeer beter segmenteren om relevante content te versturen (genoemd door 63% van de ondervraagden). De tweede uitdaging (49%) is het koppelen van de verschillende (interne) databases zodat er betere klantprofielen kunnen worden opgebouwd. Op de derde plaats staat het opzetten van event driven/automatische e-mailcampagnes met 47%. De marketeer gaat in 2015 dus flink aan de slag met relevantie! De trends waarop de marketeer in 2015 gaat inspelen, zijn:

  1. Database en/of event gestuurde campagnes (58%)
  2. Behavioral targeting (48%)
  3. Omnichannel marketing (34%)

En nieuwkomer ‘predictive content’ wordt al door 12% van de marketeers genoemd.

Andere opvallende cijfers uit de E-mail Benchmark 2015:

  • Conversie geldt als belangrijkste meetpunt voor het succes van een e-mail (39%), gevolgd door de click ratio (30%) en ROI (13%).
  • Zakelijke e-mails zijn in het afgelopen jaar structureel beter geopend dan consumentene-mails (34,60% t.o.v. 28,13%).
  • De gemiddelde CTR is in 2014 (4,43%) gestegen ten opzichte van 2013 (3,51%).
  • De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt op vrijdag.
  • De diverse open ratio’s en de CTR uit de E-mail Benchmark laten zien dat het eigenlijk niet veel uit maakt wanneer een mailing wordt verzonden. De content bepaalt de ratio’s, niet het verzendmoment.

Ben je benieuwd naar de onderbouwing van deze cijfers dan kun je het hele benchmark rapport hier downloaden.

Over de Auteur
Natalie Gierveld (@nataliegierveld) is marketing manager bij e-mailmarketingbureau e-Village. Trots op e-mailsoftware Clang en de E-mail Benchmark die recent verschenen is. Bezig met content marketing, online presence, e-mailmarketing en meer.

Leave a comment