Email marketing ROI staat nog steeds bovenaan
Volgens de DMA is de Return on Investment van Email Marketing nog steeds ongeslagen. In 2011 is de Email marketing ROI 40,56 euro voor iedere euro die wordt besteed. Daarmee heeft email marketing de hoogste ROI van alle digitale kanalen.
Email Marketing ROI vergeleken
Ter vergelijking search heeft een ROI van 22,24 euro. Display advertising op internet een ROI van 19,72 en mobile een ROI van 10,51 euro. Vergelijk email dus met deze online kanalen. Email marketing kan een ijzersterke bijdrage leveren aan de bedrijfsresultaten. De email marketing ROI in 2011 is 40,56 euro, meer dan het dubbele van display.
De toekomst van Email Marketing ROI
Maar wat is de toekomst? Terugkijkend is de email marketing ROI jaar op jaar gedaald. In 2006 was deze nog 52,23 euro. Ook zal hij volgens de DMA blijven dalen. De voorspelling van de email marketing ROI voor 2012 is 39,40 per uitgegeven euro. In 2016 is de email marketing ROI 35,02 euro.
Yory Wurmser, de directeur Market en Media Insights van de DMA: “Deze beweging komt door de volwassenheid van het kanaal. Als je een volwassen kanaal hebt, is er nog steeds innovatie. De easy wins zijn echter verdwenen. Procentueel gezien, hebben het hier over een kleine afname.”
De verwachting is dat commerciële email $63.1 miljard in verkopen zal genereren in 2011. Het jaar daarvoor was dit volgens het onderzoek $57.8 miljard . In 2012 zullen de email marketing verkopen doorgroeien naar $67.8 miljard. In 2016 wordt dit zelfs $82.2 miljard.
We hebben het dus over een toename van omzet, maar er zal ook meer geïnvesteerd worden in email. De email marketing ROI zal daardoor over de jaren toch geleidelijk dalen.
Waarom is het berekenen van Email marketing ROI interessant?
Bedrijven hebben beperkte middelen. Een marketing euro kun je maar een keer uitgeven, dus het liefste op een manier die het meest oplevert. De ROI laat de verhouding zien van de opbrengst (return) ten opzichte van de uitgave (investment). Door verschillende ROI’s van kanalen, campagnes en projecten naast elkaar te zetten, kun je een afweging maken in welke marketing inspanning (het meeste) te investeren.
De aangegeven Email marketing ROI cijfers zijn te vinden in de Direct Marketing Association economic-impact study The Power of Direct Marketing Report (2011).