De grootste uitdagingen voor E-mail marketeers
Update, de nieuwe review van de review van Forrester Wave Email Marketing Vendors, Q3 2016. Deze post is gebaseerd op de uitkomsten uit het Forrester rapport van 2012.
Het is altijd interessant om te zien wat de uitdagingen zijn van andere marketeers. In het rapport Forrester wave Email Marketing vendors Q1 2012 werd gevraagd naar de grootste uitdagingen in de komende twee jaar. Read more >>
De Email Barometer; de strategie en verwachtingen van Belgische e-mailmarketeers
E-mailmarketing is permanent onderhevig aan veranderingen en trends. Daarom peilt Flexmail met haar Email Barometer ieder jaar naar de strategie en de verwachtingen van Belgische e-mailmarketeers.
Eerst en vooral geven de resultaten prijs dat zowel B2B- als B2C bedrijven meer en meer middelen aan e-mailmarketing toewijzen. Waar vorige edities van deze enquête aantoonden dat vooral de marketing en/of communicatieafdeling instond voor e-mail, verschuift die verantwoordelijkheid nu naar online marketeers of zelfs gespecialiseerde e-mail marketeers.
Focus op lifecycle, marketing automation, content en targetting
We zien dat de Belgische e-mailmarketing zich de laatste jaren meer en meer naar het middelpunt van de marketingmix evolueert. Resultaten stegen en marketeers definiëren duidelijke doelstellingen en strategieën. Ze gaan voor een gezonde combinatie van rechtstreekse sales doelstellingen en het opbouwen van relaties.
Email marketing strategie
In plaats van massaal mailings te versturen, vertrekken ze vanuit een duidelijke strategie en schakelen ze e-mailmarketing in voor iedere stap van de customer lifecycle. Een grote trend voor 2016 is nog steeds marketing automation, aangezien het een geniale manier is om zowel tijdsdruk terug te dringen als de meerwaarde naar het publiek toe te versterken. Inhoud en targeting blijven daarbij steeds de belangrijkste focus.
Email marketing kennis
Belgische marketeers geven in deze resultaten van de E-mail Barometer ook aan dat ze steeds actief op zoek zijn naar inspiratie en kennis om hun strategie aan te scherpen.
Evoluties en ontwikkelingen binnen hun e-mailmarketingplatform spelen hier een zeer invloedrijke rol: de deelnemers geen aan dat hun platform en de informatie die ze hiervan krijgen de belangrijkste bronnen zijn voor nieuwe inzichten. Als je dus het maximum uit e-mailmarketing wilt halen, dan is een platform kiezen dat aan je behoeften voldoet cruciaal om je strategie de beste resultaten te laten opbrengen.
In 2016 zullen e-mail marketeers hun algemene verzendvolume verhogen, maar tegelijkertijd zullen ze ook meer targeting, email segmentatie en automation toepassen. Deze twee aspecten tonen aan dat een stijging in verzendvolume niet meteen betekent dat ieder contact ook meer e-mails zal ontvangen. De focus hoort te liggen op het versturen van de juiste informatie, op maat van de behoeften en voorkeuren van onze contacten.
Wanneer we kijken naar die trends en evoluties, hoe staan Belgische marketeers dan tegenover e-mailmarketing en de rol ervan in hun onderneming? Hoe sluit e-mail aan bij hun algemene marketingstrategie? Hoe gebruiken ze e-mail nu eigenlijk? En welke resultaten behalen ze?
In het email barometer rapport stellen we je de resultaten van de enquête voor en geven we onze interpretatie mee door de bevindingen van verschillende bedrijven actief in B2B en B2C te vergelijken.
Het volledige rapport is te downloaden via www.emailbarometer.be
Over de auteur:
Michelle Dassen is Marketing Manager bij Flexmail Email Marketing Solutions, een 100% Belgisch e-mailmarketing platform. Michelle is verantwoordelijk voor de marketing, en geeft ze de strategische uitbouw mee vorm.
Openpercentage van culturele mailingen blijft stijgen
Een analyse van 12,5 miljoen mailtjes door 150 culturele organisaties verzonden via mailinglijst.nl in 2015 levert zeer interessante resultaten op. Voor elke (culturele) marketeer interessant kunnen zijn. Read more >>
E-mail Benchmark 2015: een overzicht van de opvallendste e-mailmarketing ontwikkelingen
e-Village publiceerde recent de 12e editie (2015) van de E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien. Read more >>
De 5 opmerkelijkste conclusies uit de Email Barometer 2014-2015
Ieder jaar publiceert het Belgische e-mailmarketing platform Flexmail de Email Barometer. In dit jaarlijkse nationaal rapport wordt onderzocht hoe Belgische bedrijven omgaan met e-mailmarketing. Ook dit jaar werd de strategie van deze bedrijven en de trends en verwachtingen binnen het Belgische e-mailmarketing landschap voor 2015 in kaart gebracht.
De Email Barometer bracht een aantal interessante bevindingen naar boven. In dit artikel lichten we de 5 opmerkelijkste conclusies uit. Read more >>
E-mailmarketing statistieken uit de culturele sector
Als één van de grootste Nederlandse e-mailmarketing providers in de culturele sector heeft EM-Cultuur een duidelijk zicht op de verzend-, open- en klik statistieken van culturele e-mailcampagnes. Net als vorig jaar presenteren zij de bevindingen over 2014 in een infographic.
Met deze infographic proberen we marketeers te helpen met vragen als:
Is donderdag nou wel een goede dag om mijn nieuwsbrief te verzenden?
Is een openingspercentage van 30% normaal?
Waarom klikken er zo weinig mensen door naar de website?
Wanneer leest men mijn nieuwsbrief?
Omvang van de e-mailings
De meeste culturele e-mailcampagnes hebben een omvang van tussen de 1.000 en 5.000 adressen. Ten opzichte van 2014 zijn e-mailcampagnes gerichter verzonden, dit is ook te zien aan het stijgende openingspercentage. Read more >>
Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 – de 10 belangrijkste conclusies
In Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 staan 37 conclusies over de wijze waarop de Nederlander e-mailt en appt. Het onderzoek houdt e-mail, Facebook, Whatsapp, Twitter, LinkedIn, Google+, Instagram, sms en de brievenbus tegen het licht.
Zo laat maar liefst 70% van de Nederlanders zich via e-mail verleiden tot het doen van een aankoop. Het onderzoek geeft een evenwichtig beeld van de kracht, populariteit en het gebruik van e-mail in 2014.
Als je de tien meest intrigerende conclusies onder elkaar zet, dan ontstaat een mooi tijdsbeeld van het online gedrag van de Nederlander. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1902 respondenten. Read more >>
DDMA Nationale e-mailbenchmark 2014
Op 11 juni werd de Nationale E-mail Benchmark 2014 gepubliceerd. De benchmark biedt inzicht in de Nederlandse verzending van e-mails op brancheniveau. Aan de hand van deze uitkomsten kunnen marketeers de resultaten van zijn eigen e-mailmarketingcampagnes vergelijken ten opzichte van de rest van de branche. In juni 2012 werd op initiatief van de DDMA Council E-mail, de eerste Nationale E-mailbenchmark gepubliceerd, dit wordt de derde editie. Read more >>
E-mail Barometer; de stand van e-mailmarketing in België
Waar staat e-mailmarketing binnen de Belgische marketingstrategie? Met het jaarlijks nationale Email Barometer rapport zoekt Flexmail uit hoe Belgische bedrijven momenteel omgaan met e-mailmarketing. Het Email Barometer rapport brengt de strategie van Belgische e-mailmarketeers in kaart en legt de trends en verwachtingen binnen het Belgische e-mailmarketing landschap in 2014 bloot. Read more >>
E-mail Benchmark 2014: E-mail is alive and kicking
E-mailmarketing ontwikkelt zich (nog steeds) razendsnel. Werd twee jaar geleden nog geroepen dat social media e-mail ging vervangen, uit de 11e editie (2014) van de E-Village E-mail Benchmark is wederom gebleken dat e-mailmarketing een blijvertje is. It is alive and kicking!
Zo geeft 43% van de marketeers aan dat zij in 2014 meer gaat investeren in e-mailmarketing ten opzichte van 2013. En 84% gaat zich zelfs focussen op e-mailmarketing. E-mail laat hiermee andere digitale kanalen als SEO (63%), SEA (40%) en social media (37%) ver achter zich. Read more >>