71% ontbreekt het aan goede e-mail campagne planning
Vraag een willekeurige marketeer en hij zal het eens zijn dat e-mail campagne planning een sleutel is tot een succesvolle campagne. Er zijn vele stappen in planning. Het stellen van de doelen, creëren van de boodschap, de juiste doelgroepen selecteren, terwijl je ook de juiste statistieken wilt meten. Dus hoe ziet de e-mail campagne planning van marketeers eruit?
E-mail campagne planning ontbreekt in 71%
Eloqua onderzocht hoeveel tijd marketeers nu eigenlijk besteden aan de planning van hun campagnes binnen de tool alvorens deze te verzenden. De cijfers zijn afkomstig uit e-mail campagnes uit het derde kwartaal 2012. Een overweldigend aantal van de campagnes werden verzonden op dezelfde dag dat ze zijn aangemaakt. “Als dit nu bulkmails waren met een grote lijst en een campagne lijkt dit gebrek aan e-mail campagne planning nog logisch.” zo schrijven de onderzoekers.
71% van de marketeers plant hun e-mail campagnes niet vooruit
Om te zien of dit nu bulkmails waren, is gekeken naar het gemiddelde aantal stappen in elke categorie van de campagne planning. Voor campagnes die op dezelfde dag verzonden werden waren er ongeveer 3 stappen. Gemiddeld iets meer dan de onderzoekers hadden verwacht in een eenvoudige mail shot. Meer complexe campagnes tonen meer voorbereidingsdagen bijv. campagnes verzonden tussen de 60 tot 90 dagen na de start, heeft gemiddeld 17 stappen.
Het lijkt er dus op dat marketeers de meeste tijd nemen voor planning, ontwikkelen en werken aan de meest complexe campagnes alvorens deze te versturen. Maar hoe zit het met de 71% van de campagnes die zijn gemaakt en ingezet op dezelfde dag? Hadden marketeers deze geheel buiten de tool gepland en voorbereid? Waren deze campagnes in het geheel wel gepland? Feit is dat slechts 29% hun campagnes tenminste een dag laat tussen het aanmaken van de campagne in de tool en het activeren en uitsturen van de campagne.
Bron: Eloqua chart of the week: “Do Marketers Plan in Advance?”