Groei in e-mail marketing budgetten tot ten minste 2016

Oct 2, 2012   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

Ieder jaar worden de online marketing budgetten  toegekend. Op het moment dat de CFO en budget verantwoordelijken bij elkaar komen,  is het altijd de vraag: “ Waar gaan we ons in de komende periode – extra – op richten? “. We zien een groei in de e-mail marketing budgetten.

Uit de cijfers van de Marketingsherpa blijkt dat 67% van de organisaties verwacht hun e-mail marketing budget te verhogen. Bijna 20% gaf een verhoging van het budget voor email marketing van meer dan 30% aan.

In Nederland liggen de cijfers iets anders blijkt uit de DM Barometer special e-mail. Nederlandse marketeers zijn iets zuiniger met hun e-mail marketing budgetten dan hun internationale collega’s. De helft van de organisaties (50%) behoudt hetzelfde e-mail marketing budget in 2012 als in 2011. 41% zal meer besteden aan e-mailmarketing dan in 2011.

 Beoordelen van e-mail marketing resultaten vaker met  ROI

Met grotere budgetten wordt er ook nauwlettend gekeken naar de e-mail marketing ROI en resultaten uit het e-mail kanaal. Er is een verschuiving te zien. Waren in het verleden, conversie na de klik en open- en doorklik ratio’s voldoende. Nu wordt er meer gekeken naar de financiële prestaties van het e-mail marketing kanaal.

De beoordeling op financiële ROI groeit van 57% naar 65%. De niet financiële ROI (kwalitatieve financiële resultaten) groeit van 29% naar 33%. Interessant is natuurlijk dan ook om te zien dat deze financiële prestaties in veel gevallen niet goed worden gemeten.

  Groei in e-mail marketing budget tot 2016

De budgetten voor em-ail marketing zullen ook blijven groeien. Forrester laat in hun outlook tot 2016 een stijgende lijn zien. Alleen al in de komende drie jaar denkt 43% hun budget te verhogen, negen procent verwacht het budget te verlagen.

Hopelijk worden deze budgetten ook slim uitgegeven om de grootste uitdagingen van het e-mail kanaal aan te pakken.