Groei in e-mail marketing budgetten tot ten minste 2016
Ieder jaar worden de online marketing budgetten toegekend. Op het moment dat de CFO en budget verantwoordelijken bij elkaar komen, is het altijd de vraag: “ Waar gaan we ons in de komende periode – extra – op richten? “. We zien een groei in de e-mail marketing budgetten.
Uit de cijfers van de Marketingsherpa blijkt dat 67% van de organisaties verwacht hun e-mail marketing budget te verhogen. Bijna 20% gaf een verhoging van het budget voor email marketing van meer dan 30% aan.
In Nederland liggen de cijfers iets anders blijkt uit de DM Barometer special e-mail. Nederlandse marketeers zijn iets zuiniger met hun e-mail marketing budgetten dan hun internationale collega’s. De helft van de organisaties (50%) behoudt hetzelfde e-mail marketing budget in 2012 als in 2011. 41% zal meer besteden aan e-mailmarketing dan in 2011.
Beoordelen van e-mail marketing resultaten vaker met ROI
Met grotere budgetten wordt er ook nauwlettend gekeken naar de e-mail marketing ROI en resultaten uit het e-mail kanaal. Er is een verschuiving te zien. Waren in het verleden, conversie na de klik en open- en doorklik ratio’s voldoende. Nu wordt er meer gekeken naar de financiële prestaties van het e-mail marketing kanaal.
De beoordeling op financiële ROI groeit van 57% naar 65%. De niet financiële ROI (kwalitatieve financiële resultaten) groeit van 29% naar 33%. Interessant is natuurlijk dan ook om te zien dat deze financiële prestaties in veel gevallen niet goed worden gemeten.
Groei in e-mail marketing budget tot 2016
De budgetten voor em-ail marketing zullen ook blijven groeien. Forrester laat in hun outlook tot 2016 een stijgende lijn zien. Alleen al in de komende drie jaar denkt 43% hun budget te verhogen, negen procent verwacht het budget te verlagen.
Hopelijk worden deze budgetten ook slim uitgegeven om de grootste uitdagingen van het e-mail kanaal aan te pakken.