Juiste verzendtijd e-mail campagne voor hogere omzet en meer betrokkenheid

Oct 22, 2012   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

80 procent van de Amerikaanse Business Executives zegt positievere resultaten uit hun e-mail campagnes te kunnen halen, als ze op een bepaald moment van de dag kunnen afleveren. De belangrijkste verbeteringen liggen in omzet (34 procent) en engagement (65 procent). 80% zegt positievere resultaten te hebben gezien op bepaalde verzendmomenten. Zo blijkt uit het Email Delivery Performance Survey van Strongmail.

Juiste verzendtijd e-mail campagne geeft betere resultaten in omzet en betrokkenheid

De belangrijkste conclusies uit het rapport geven aan dat de verzendtijd van e-mail campagnes leeft onder de respondenten:

  • 80% ziet betere resultaten als e-mail op een bepaald moment van de dag wordt afgeleverd
  • 74% wil meer invloed over de aankomsttijd van hun e-mail campagnes
  • 51% doet op dit moment geen segmentatie op e-mail campagnes op basis van verzendtijd

53% test de verzendtijd van e-mail campagnes niet

Hoewel 61% van de 743 onderzochte business executives aangeeft dat er mindere resultaten worden behaald als hun e-mails niet aankomen op de geplande tijd, test 53% geheel niet wat de beste tijd is om een e-mail campagne te versturen.

Jessica Sharpio de Brand Director van Zulily geeft aan waarom het voor haar van belang is dat de e-mail op de juiste tijd aankomt: “Voor onze doelgroep, moeders, is het checken van de mail een deel van hun ochtendritueel geworden. Ze verwachten de mail om 6 uur in de ochtend van ons”.

E-mail marketing met gebruik van flitssales zoals die van Zulily worden ook door 54% van de respondenten genoemd als één van de voordelen om op het juiste tijdstip te kunnen versturen. Hiernaast noemden ze een hogere engagement (65 procent) en de verhoogde omzet (34 procent).

In het onderzoek werd niet ingegaan op hoeveel beter de resultaten zouden zijn en het geeft dus geen antwoord op deze bovenaan de lijst met e-mail marketing optimalisatie zou moeten staan.

Voor 22% van de ondervraagden is de reden dat zij hun e-mail campagnes niet voor verzendtijd hebben geoptimaliseerd aan de beperkte mogelijkheden hiervoor van hun e-mail service provider. Voor 50% ligt de bottleneck aan het ontbreken van interne resources.

Hier meer statistieken over het optimale e-mail verzendtijdstip en dag van e-mail campagnes.

Bron van de genoemde e-mail marketing statistieken: “Email Delivery Performance Survey 2012” Strongmail (2012)