Onderzoek: het kantelpunt Mobiele e-mail in zicht.

Sep 12, 2012   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

Knotice doet in haar mobile Email Opens Report verslag van de groei van het aantal mobile e-mail gebruikers. Voor het eerst is de 33% grens overschreden. E-mail op de smartphone en tablets lijkt op weg om de lead te nemen ten opzichte van desktop en webmail clients.

Belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:

Mobiele e-mail opens klimmen naar 36 procent

Het totaal aantal e-mails dat wordt geopend (COR) op een mobiel apparaat als een smartphone of tablet steeg in de eerste helft van 2012 tot 36 procent. Dit is een relatieve stijging van 32 procent ten opzichte van de mobiele e-mail open rate in de tweede helft van 2011 (toen 27%). Zie ook dit artikel over de Nederlandse mobiele e-mail opens eind 2011. De onderzoekers geven aan dat deze sterke stijging van de mobiele open rates nog zal doorzetten.

Het ‘Mobile Tipping Point’ nadert snel

Met het totale aandeel van mobiele e-mail nu op 36 procent, is de mobiele e-mail in de komende zes tot 12 maanden al snel op weg naar de 50 procent of meer voor de meeste merken . Sommige zijn daar al. Knotice noemt dit het mobiele kantelpunt of “the mobile tipping point”” En adviseert e-mail en mobiele marketeers om duidelijk rekening te houden met het moment dat de meerderheid van het publiek op mobiel hun email opent.

Geen voorselectie op de mobiel

In vroegere tijden werd er wel gesproken over “Inbox Triage” op mobiel; het voorselecteren van e-mails op de mobiel om ze daarna op een ander platform te lezen / behandelen. Dit type gedrag blijkt echter steeds minder vaak voor te komen.

Volgens het rapport zien consumenten vandaag de dag een onderwerpregel. Als ze openen, willen ze direct handelen. Als ze dat niet doen op dat moment, zal slechts ongeveer twee procent de e-mail opnieuw te openen op een ander apparaat – desktop, smartphone of tablet. In retail bijvoorbeeld wordt in bijna 98 procent van de gevallen de e-mail geopend op slechts één type apparaat. Dit was zes maanden geleden nog bijna 95 procent.

Apple iOS het meest populair?

Er is ook commentaar op enkele conclusies uit het rapport. Een van de conclusies zou zeggen dat iOS Apple producten het meest populair zijn. Alleen wordt hier geen rekening gehouden met het feit dat bijvoorbeeld de iPhone automatisch plaatjes laadt, waardoor de statistieken weleens een misrepresentatie kunnen zijn van het aantal mobiele lezers per platform.

Voor het onderzoek “Mobile Email Opens Report first half 2012” – Knotice (sept 2012) zijn 807 Miljoen e-mails in 11 sectoren geanalyseerd.

Leave a comment