Retailers zien af van korting in Abandonned shopping cart e-mails
Hoeveel retailers maken gebruik van abandonned shopping cart e-mails? De retailer verstuurt een of meerdere mails als iemand een product in zijn winkelwagentje heeft gedaan, maar niet heeft gekocht. Deze specifieke vorm van event driven e-mail wordt ook wel verlaten winkelwagen e-mail genoemd en is gericht op het terugwinnen van de verloren verkopen.
In het 4e jaarlijkse onderzoek naar abandonned shopping cart e-mails, is het gebruik van de verlaten winkelwagen e-mail tactieken van de Internet Retailer 1000 onderzocht. Er is gekeken naar het hoe deze retailers abandonned shopping cart mails inzetten en of ze kortingen of speciale aanbiedingen in deze e-mails gebruiken.
Gebruik van abandonned shopping cart e-mails
19% van de Internet Retailer top 1000 zet ten minste 1 verlaten winkelwagen email in. Daarmee is het aantal retailers dat deze mails inzet gestegen van 30,1% ten opzichte van vorig jaar.
Het aantal bedrijven uit de top 500 retailers steeg met 4.8%, de tweede 500 zag een veel grotere stijging, met 75,7% meer inzet van de verlaten winkelwagen email. Nu zet 18.8% van hen de abandonned shopping cart email in, dit was het jaar daarvoor slechts 10,7%.
19% van de Internet Retailer top 1000 zet ten minste 1 verlaten winkelwagen email in
Drie Verlaten winkelwagen e-mails veel populairder
Het onderzoek ontdekte ook dat er steeds meer series van verlaten winkelwagen e-mails worden verstuurd in plaats van een enkele abandon shopping cart email. In plaats van een enkele e-mail worden er meerdere mails verzonden om de ontvangers te bewegen om terug te komen en de koop af te ronden. Onder de retailers sturen er 19,5 procent minder een enkele e-mail, 7,6 procent vaker worden twee mails gestuurd en een toename van 207 procent voor de serie van drie e-mails.
Het aantal retailers dat een serie van drie verlaten winkelwagen mails stuurde nam toe met 207%
Het is best practice om een serie van drie e-mails te sturen, iedere retailer zou dit moeten overwegen. De derde mail in de serie is vaak bijna net zo succesvol als de tweede, met een conversieratio van gemiddeld 10% volgens de onderzoekers.
Retailers zien af van korting in Abandonned shopping cart e-mails
Voorheen gaven veel retailers korting in de abandonned shopping cart e-mails om de kopers te verleiden om hun aankoop af te ronden. Het geven van kortingen loopt terug. Er wordt 17 procent minder vaak korting gegeven in de eerste verlaten winkelwagen email dan het jaar ervoor. 5,4 procent minder vaak korting in de tweede mail uit de serie en in de derde e-mail geeft 7,6 procent minder van de bedrijven korting.
Er zijn vele variaties in het aanbieden van kortingen in abandonned shopping cart e-mails.
Meer te verwachten van abandonned shopping cart e-mails
Hoewel er een stijging van 30% was in het aantal abandoned shopping cart emails, zet nog steeds minder dan 20% van de top 1000 retailers deze taktiek in. Het is dus te verwachtten dat in het komende jaar nog het aantal mails na een verlaten winkelwagen nog flink zullen zien groeien.
Bron: Listrak – 2012 Shopping cart abandonment review and look book (2013).
Triggered Messaging figures also show that cart abandonment recovery emails are very successful, and there is a benefit from sending more than one email in a series, but it’s not very large. I think I might run a multi-stage campaign at quiet times of year. But at times like Christmas, when you are probably mailing as frequently as you can, there’s too much risk of over-marketing.
As for incentives, they do work, but we have done the math and fthe cost is greater than the benefits. See here:
http://www.triggeredmessaging.com/blog/when-to-use-incentives-in-abandoned-cart-emails