Slimme e-mail marketing tactieken voor meer omzet tijdens de feestdagen

Nov 26, 2012   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

De feestdagen zijn voor retailers een spannende periode. Een groot deel van de online jaaromzet wordt in de laatste maand van het jaar geboekt. Met de concurrent slechts een klik verderop en een grotere focus door traditionele retailers op online, is het een toenemende uitdaging.

Bijna een kwart (23%) van de retailers verwacht dit jaar een toename van meer dan 50% in de online feestdagen omzet ten opzichte van vorig jaar. Een gigantische toename. Welke tactieken zetten zij in

Retailers hebben dan ook vragen zoals:
Hoe kan ik zien of mijn shoppers gevoeliger zijn voor prijs en aanbiedingen dan die van mijn concurrenten?
Hoeveel marge kan ik inleveren en op welke datum als er voorraad over dreigt te blijven?
Gaan mijn klanten een staarwedstrijd aan en wachten ze tot het laatste moment met kopen, omdat ze weten dat de prijzen later worden verlaagd?

Het Amerikaanse Bronto onderzocht hoe retailers daar omgaan met de feestdagen, kerst en nieuwjaarshopping en hun e-mail marketing in die periode.

Impact van de feestdagen op het online budgeten

Om te zien welke impact de feestdagen hebben op de online verkopen van Retail keken we eerst naar het deel van het online budget dat specifiek tijdens de feestdagen werd ingezet. 27% van de retailers geeft aan dat zijn meer dan 30% van hun totale online marketing budget aan het aankomende feestdagen spenderen. 21% geeft tijdens een eindsprint zelfs meer dan 50% van hun jaarbudget tijdens deze dagen uit.

Gratis verzending tijdens de feestdagen

Als er één ding is waar tijdens de feestdagen op vertrouwd kan worden is het gratis verzending als promotie. Sterker nog, het is zelfs de standaard geworden, waarbij het niet aanbieden van gratis verzending aankopen kost.

Verlaten winkelwagen e-mail tijdens de feestdagen

Een andere tactiek die vaak wordt ingezet is de verlaten winkelwagen e-mail ookwel abandoned shoppingcart e-mail genoemd. Laat de bezoeker artikelen in zijn winkelwagentje liggen zonder deze af te rekenen, dan wordt er een email verstuurd om de koper alsnog te bewegen om de aankoop af te ronden.

Opmerkelijk is dat deze verlaten winkelwagen email tijdens de feestdagen door wel 80% van de winkeliers in dit onderzoek wordt aangepast! Het toevoegen van een gratis verzending (43%) of een korting (35%) die eerder niet werd geboden zijn daarbij de meest voorkomende aanpassingen. 19% past ook het design van de e-mail aan het seizoen aan overigens vaak niet zo radicaal als deze winkelwagen.

Bron: Loading the Sleigh: Marketers’ Plans & Expectations for the Holiday Season – SRS & Bronto (2012)

Leave a comment