Top 10 belangrijkste e-mail marketing uitdagingen

Apr 13, 2012   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de marketeer als het gaat om e-mail marketing? In het E-mail Benchmark Rapport van E-village is deze vraag (multiple choice) gesteld aan een groep online marketeers. In vergelijking met een jaar eerder valt de samenstellers van de benchmark op dat de inzet van social media een toenemende trend heeft in het uitdagingsniveau. Vorig jaar vond 32% dit een belangrijke uitdaging en gaf 35% aan dat het komende halfjaar belangrijker zou gaan worden. Deze aantallen zijn voor 2012 gestegen naar resp. 42% en 56%.

De top 10 belangrijkste e-mail marketing uitdagingen:

  1. Meer waarde uit mijn klantrelaties halen
  2. Relevante content voor ontvangers creëren
  3. Integratie met social media
  4. Meten en verbeteren van ROI van email marketing campagnes
  5. Bijblijven op het gebied van online marketing
  6. Zorgen dat wettelijke email niet aangemerkt wordt als spam
  7. Integratie van databases
  8. Verdeling van mijn tijd over alle kanalen
  9. E-mail deliverability
  10. Competitie met social media

Opvallend in de top tien email marketing uitdagingen

Interessant is om te zien dat “Zorgen dat wettelijke email niet aangemerkt wordt als spam” en “E-mail deliverability” die deels overlappen, zo’n verschillende score ontvangen.

Wat tevens op valt is dat de Competitie met social media als minste prioriteit wordt gezien. Zou het kunnen zijn dat deze marketeers het niet zien als een competitie maar eerder bezig zijn met Klantwaarde, relevante content en Integratie van kanalen? Well done marketeers! Overigens moeten de uitkomsten wel in perspectief worden gezien, met slechts een kleine groep ondervraagde marketeers (N=50).