Triggers in e-mail marketing, nadruk op toegankelijke data.

Oct 10, 2012   //   door Redactie   //   emailstatistiekenblog  // 

In het onderzoek Automation: Redefining Marketing’s Game Plan (2012) wordt onderzocht hoe marketeers omgaan met hun event driven campagnes en marketing automatisering. Waarop beoordelen ze hun event based  marketing campagnes? Welke data gebruiken de marketeers om hun triggers samen te stellen voor hun event driven e-mail ?


We zien dat transactionele gegevens en respons data het populairst zijn, daarna behavioral en demografische gegevens. De auteurs merken op dat Marketeers een pragmatische benadering hebben tot het gebruik van triggered e-mail.  Uit het rapport:

Marketeers benutten de voordelen van een grote hoeveelheid klantgegevens niet.

Concurrentievoordeel wordt steeds vaker verkregen door klantkennis. E-mail en marketing automatisering platformen verbeteren de toegang tot de klantendata en de mogelijkheid om deze te analyseren. Dit biedt mogelijkheden voor het vormen van nieuwe inzichten. Uit het onderzoek komt naar voren dat de marketeers focussen op toegankelijkheid, niet inzicht.

Marketeers voegen behavioral, demografische en enquête gegevens toe. Maar omdat ze klantvoorkeuren, aankoopbereidheid en “influence” data niet meenemen, wordt het ware potentieel van de technologische mogelijkheden nog niet benut. Zolang de gebruikers focussen op toegankelijke data in plaats van inzicht is het niet zo vreemd dat ze overweldigd voelen door een overvloed aan data.

Focus op lagere statistieken die geen impact hebben op de bottom line.

Marketeers moeten in toenemende mate laten zien dat investeringen in technologie de moeite waard zijn. Toch gebruikt de grote meerderheid hele basic statistieken zoals e-mail opens en kliks. Slechts een minderheid van de respondenten beoordeelt op basis van incrementele verbeteringen in lead generation of omzet.

Genoemd onderzoek: Redefining Marketing’s Game Plan (2012), Forrester en Silverpop N=133 US marketeers

Leave a comment