Pieter Stroop

Verandering in Dialoog Marketing, geen adresgegevens meer nodig

Sep 5, 2012   //   door Pieter Stroop   //   emailstatistiekenblog  // 

In een rapport van Comscore kwam naar voren dat 397.2 miljoen Europeanen gemiddeld 25.9 uur online zijn per maand. En de Nederlanders met 32.6 nummer twee in Europa. Maar wat doen ze in die uren? En hoe willen ze contact met je onderhouden? Wellicht is er een verandering in Dialoog Marketing op komst en hebben we in de toekomst geen adresgegevens meer nodig.

Laatst was op een feestje waar iemand werd herkend van zijn Twitter profiel foto. “Hee Maarten Moll!” – zei een bezoeker die hem ook herkende van zijn profi el. Maar Maarten Miller heet eigenlijk heel anders. @maartenmoll is slechts zijn Twitter naam. Een Twitter naam die eigennaam wordt – da’s heel erg 2012.

Hoe bereik je je doelgroep nog?

Ik communiceer toenemend vanuit het favoriete medium van iemand. Word ik gebeld, dan bel ik die persoon terug. Stuurt iemand mij een DM op Twitter, dan DM ik terug. Ik neem de moeite niet om een e-mail adres te vragen. En ja, waarom zou ik dat doen? Ik ken hem toch alleen maar op Twitter. Dus Twitter ik met hem, en hij Twittert terug.

Het is net dat kikkerspel op de kermis. Als een kikker zijn kopje uit een holletje steekt, sla je er met een rubberhamer op. Elke keer moet je maar zien waar de kikker opduikt. Moet je snel en hard reageren. Waar de consument opduikt, moet je klaar zijn om hem zachtjes aan zijn oor te trekken. Hier ben ik!

Geen adresgegevens meer nodig

Op de lange termijn hoeven we geen NAW bestanden meer aan te leggen. En hoeven we NAW ook niet meer te weten. Maar heet ik (bijvoorbeeld!) bij de naam @longtallGouda.En mijn adres is twitter.com. Daar woon ik. Daar ben ik bereikbaar.

Niet overdag maar ’s avonds. En overdag is mijn naam p.stroop en woon ik op @dm-interface.nl. Wil je fysiek voor het voetlicht komen dan heb ik een offline locatie: in Gouda. Maar wil je fysiek overdag bij me
langskomen, dan heb ik een offline locatie in Almere. Ben ik onderweg tussen mijn twee fysieke locaties, dan ben ik bereikbaar via een telefoon of met Whatsapp voor spraakcontact.

Maak je ook niet meer druk om de vullingsgraad van je database. To hell met de postcode. Misschien is het over vijf jaar genoeg om alleen het IP nummer van mijn smartphone te hebben. Ik lees dus ik consumeer.
Ik consumeer dus ik zoek. Ik zoek dus ik surf. Ik surf dus ik heb een telefoon. De telefoon is binnen handbereik.
Ik ben mijn telefoon en meer is niet meer nodig.

Verandering in Dialoog Marketing

Dat verandert de Dialoog Marketing wereld dramatisch. Maar dat betekent dat je wel klaar moet zijn voor deze uitdagingen. Eén van de belangrijkste uitdagingen is mee blijven bewegen met het optimaliseren van boodschappen voor alle verschillende webmail clients. 78.9% van de Nederlanders gaat tenminste 1 keer per maand naar een webbased email box. Een groei wel te weten van 3.3 procentpunt ten opzichte van van vorig jaar. En denk eens aan de toename van mobiele email.

Dat gaat snel. De enige manier om op de hoogte te blijven is je de hele dag suf te googelen op nieuwe toepassingen of programmatuur. En dan ook elke dag en paar keer Litmus te F5-en om te zien of je uiting er nog wel kek uit ziet.

Een must have tactiek

Dit jaar hebben we daarom twee benchmarkrapporten geproduceerd, met duizenden uitingen geanalyseerd in de Nederlandse automotive en reisbranche. En aan de hand daarvan konden we zien wie er al meedoet op het hoogste podium van de interactive marketing én wie nog niet. De uitkomst was verbluffend, een gigantische “gap” tussen de haves en de have nots. Als resultante zijn we langs gegaan bij tientallen bedrijven en hebben we advies gegeven hoe je uitingen beter kunt opbouwen, beter kunt vullen en beter kunt verzenden. Een must, want als je dat niet doet schrijven de klanten zich gewoon uit. Met adresgegevens en al.