Weinig segmentatie kansen na aanmelding email marketing retailers
Na vijf jaar kent het aanbieden van voorkeuren aan nieuwe inschrijvers voor e-mail marketing nieuwsbrieven nog geen grote doorbraak. Uit onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de Amerikaanse top 500 retailers voorkeuren vraagt bij het inschrijfproces. Een interessant gegeven in de email marketing statistieken voor retail sector, gezien de vaak diverse voorkeuren van consumenten. Sterker nog, het aantal dat voorkeuren vroeg bij inschrijving voor de nieuwsbrief nam zelfs af ten opzichte van 2010.
Aankoopvoorkeuren het vaakst gevraagd
Van degenen die keuze opties aanbieden tijdens het e-mail inschrijfproces, vragen de meeste koopvoorkeuren zoals welk type kleding, maten en stijlen het beste bij hen aansluit. Dit is een goede manier om informatie te vragen die later gebruikt kan worden om beter en relevanter te communiceren met deze nieuwe klanten met gebruik van gesegmenteerde e-mail nieuwsbrief content. Van degenen die voorkeuren vragen, komen de koopvoorkeuren het meeste voor, met 72% van de e-mail marketeers die aankoopvoorkeuren vraagt.
Kanaaldata minder populair als vraag tijdens e-mail opt-in proces
Het zou echter nog krachtiger kunnen zijn als deze gecombineerd worden met andere data zoals het de kanalen waar ze het liefste berichten op ontvangen (denk ook aan social media). Maar slechts minder dan een derde (31%) van de top 500 retailers die voorkeuren vraagt, stelt vragen betreft kanaalvoorkeuren.
Controle over de e-mail frequentie
Als aanvulling op het weten van de inschrijversvoorkeuren is het aanbieden van opties wat betreft de frequentie van e-mailcontact en hoeveel e-mail marketing berichten ze zullen gaan ontvangen een mogelijkheid om het contact nog beter af te stemmen op de voorkeuren van de ontvangers. Een optie om de e-mail frequentie aan te passen wordt geboden in 43% van de gevallen.
Bron: 2012 Top 500 Retailers Study: Benchmarks, Trends and Tactics for Better Marketing uitgevoerd door Amerikaanse Silverpop